تدوین یک مجموعه آزمون انطباقی قابل دسترس برای سنجش کارکردهای اجرایی در جمعیتهای مختلف
تدوین یک مجموعه آزمون انطباقی قابل دسترس برای سنجش کارکردهای اجرایی در جمعیتهای مختلف
جیسلین اَی والوردی زانینیل، دپارتمان روان زیست شناسی، دانشگاه سائوپالو، سائوپالو، برزیل
مونیکا میراندا، دانشگاه ایبریکیورا، سائوپالو، برزیل
هوگو کوگوموریرا، دانشکده پزشکی، دانشگاه هنگ کنگ، چین
علی نوری، دپارتمان علوم تربیتی دانشگاه ملایر
آلبرتو ال. فرنداندز، دانشگاه کوردوبا، آرژانتین
سابین پامپیا، دپارتمان روان-زیست شناسی، دانشگاه سائوپالو، سائوپالو، برزیل
Front. Psychol., 30 March 2021 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.627219
فقدان یک مجموعه معتبر و متناسب برای سنجش کارکردهای اجرایی نوجوانان در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای جدی اندیشمندان علوم شناختی تبدیل شده است. در این مطالعه، تیمی از پژوهشگران از کشورهای برزیل، چین، آرژانتین و ایران با همفکری و مشارکت یکدیگر یک بسته رایگان برای سنجش کارکردهای اجرایی معرفی کردهاند که در عین برخورداری از اعتبار روانسنجی کافی به صورت رایگان قابل دسترس همگان است. برای دسترسی به تکالیف می توانید به لینک پایین مراجعه کنید:
https://osf.io/2bx8n/?view_only=c42ee8e677e94f85a618bb2640c12b5c
مطالعه حاضر با هدف تدوین و اعتبارسنجی یک مجموعه آزمون رایگان و در دسترس برای سنجش کارکردهای اجرایی در دوره نوجوانی انجام شد. یک مجموعه آزمون با عنوان «ارزیابی کارکرد اجرایی در پژوهش به صورت رایگان» (Free Research Executive Function Evaluation) با نام اختصاری رایگان (FREE) تدوین شد که شامل دو تکلیف در دسترس برای هر یک از سه حیطه اجرایی بازداری، تغییر و برووزرسانی است. تکالیف از پیشینه مرتبط بر اساس معیارهای شناخته شده برای سنجش حیطه مورد نظر، نداشتن کُپیرایت و عدم نیاز به سختافزار/نرمافزار ویژه برای اجرا انتخاب شدند. طی جلسات تخصصی با متخصصین مربوطه، به هدف استفاده از تکالیف در جمعیتهای با سطوح اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات متفاوت، محرکهای مربوط به هر تکلیف و دستورالعملهای اجرای هر تکلیف و نحوه نمرهگذاری آنها طراحی شد. آزمودنیها به مواد هر تکلیف به صورت کلامی پاسخ میدهند و آنها را خودگام اجرا میکنند تا دخالت تفاوتهای فردی در سرعت روانی-حرکتی و ادراکی کاهش یافته و کارکردهای اجرایی به شکل بهتری از سایر توانائیهای شناختی تمایز پیدا کنند. تکالیف طراحی شده سپس بر وری تعداد 146 نوجوان (9 تا 15 ساله) از دو جنس و از طبقات اجتماعی-اقتصادی متفاوت در مدارس دولتی و خصوصی شهر سائوپالو در برزیل آزمون شدند. عملکرد آزمودنیها از طریق نسبت نمره صحیح (تقسیم تعداد پاسخهای صحیح بر زمان کل صرف شده برای تکمیل بلوکها/فعالیتها) محاسبه شد، به این منظور که تعامل متقابل سرعت-صحت لحاظ شود. نتایج نشان داد که نمرات به بهبود مورد انتظار در عملکرد با سن حساس بودند و همانگونه انتظار میرفت بندرت تحت تاثیر جنسیت و جایگاه اجتماعی-اقتصادی قرار گرفتند. همچنین تاثیرات کف یا سقف و توزیع چوله مشاهده نشد و اینها بیانگر کفایت تکالیف برای سنجش کارکردهای اجرایی هستند. ساختار درونی حیطهها هم از طریق مدل معادلات ساختاری آزمون شد و نتایج مدل سه عاملی (بازداری، تغییر و بروزرسانی) را تایید نمود.